Lamborghini is van oorsprong een tractorenbouwer, maar verraste in 1963 de wereld met de introductie van de Lamborghini 350 GTV op de autosalon van Genève. Oprichter Ferruccio Lamborghini stal direct de show met zijn allereerste sportwagen en liet tegenpool Enzo Ferrari in het stof bijten. Vanaf dat moment had Ferrari er een geduchte concurrent bij.
Hoewel beide Italiaanse automerken zich richten op de productie van snelle supercars, zijn de overeenkomsten ver te zoeken. Zo heeft Lamborghini zich nooit echt op de racerij gestort, waarin Ferrari decennialang domineerde. En waar Ferrari zowel op het gebied van techniek als design een relatief conservatie koers aanhield, kon het bij Lamborghini niet gek genoeg. Dit blijkt onder meer uit de introductie van een aantal roemruchte Lamborghini’s. Over de ‘schoonheid’ van deze exemplaren zijn de meningen verdeeld, maar bijzonder zijn ze wel.
Lamborghini Espada
Met de Espada wilde Lamborghini in 1968 een zeer comfortabele sportwagen voor het hele gezin op de markt brengen. Dit exemplaar kwam voort uit het Marzal concept, welke uiteindelijk nooit het levenslicht heeft gezien.
Destijds was de Espada één van de duurste Lamborghini’s, maar daar kreeg men ook flink wat luxe voor terug. De sportwagen had een krachtige V12 motor met 325 pk. Er zijn uiteindelijk circa 1.217 Espada’s geproduceerd voordat in 1978 de productie werd gestopt.