Hoe de 2002 Turbo voor BMW een nieuw tijdperk inluidde

28 april 2023

Besproken sportwagens

De BMW 2002 Turbo is een van de meest iconische sportwagens die het Bayerische merk ooit heeft gemaakt. Het was namelijk de eerste productieauto van BMW die was voorzien van een turbomotor. De 2002 Turbo legde daarmee het fundament voor BMW’s reputatie om echte rijdersauto’s te produceren. In 2023 viert de 2002 Turbo zijn vijftigjarig bestaan.

BMW bracht in 1966 de 02 Series uit. Het begon met de 1600-2, een tweedeurscoupé die was voorzien van een 1.6-liter M10 motor van 84 pk. Directeur productplanning Helmut Werner Bönsch en motordesigner Alex von Falkenhausen besloten afzonderlijk van elkaar dat de 1600-2 wel wat meer pit kon gebruiken en voorzagen hun wagen van een tweeliter motor. Samen stelden zij bij de directie van BMW voor om deze modificatie in productie te nemen. 

Het toeval wilde dat op datzelfde moment de importeur voor de Verenigde Staten Max Hoffman bij BMW de vraag had neergelegd of het mogelijk was om een sportievere versie van de 02 Series in Amerika te verkopen. Wat daarbij hielp was dat in tegenstelling tot de 1,6-liter motor de 2.0-liter wel voldeed aan de Amerikaanse emissiestandaarden. 

Dit trok de directie van BMW uiteindelijk over de streep om in 1968 de 2002 ti uit te brengen, voorzien van een 2.0-viercilindermotor die 99 pk of 118 pk produceerde. Deze werd opgevolgd door de nog krachtigere 2002 tii, die met 128 pk een topsnelheid haalde van 185 km/u. 

1251

Introductie BMW 2002 Turbo

Tijdens de Frankfurt Motor Show van 1973 trok de Duitse autofabrikant het doek van de 2002 Turbo (E20). Het was de eerste productieauto van BMW die was voorzien van een turbo. De 2002 Turbo gebruikt de motor uit de 2002 tij, die dankzij de turbo 168 pk en een koppel van 240 Nm levert waarmee de auto in 7 seconden naar 100 km/u laat versnellen en een topsnelheid van 211 km/u haalt.

De 2002 Turbo haalde deze voor die tijd zeer indrukwekkende prestaties dankzij een aantal modificaties. Zo werd de compressieverhouding teruggebracht tot 6,9:1 en zorgt de Kühle, Kopp en Kausch turbolader voor de extra pk’s. Verder wordt de sportwagen beteugeld door inwendig geventileerde remschijven op de voorwielen en grotere trommelremmen op de achteras. De auto was verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak met vier versnellingen, vijf was een optie.

De sportieve inborst zorgde ervoor dat de auto vrij moeilijk is te besturen. De turbomotor heeft een toerental van 4.000 of meer nodig om de turboboost op gang te brengen, waardoor het turbogat aanzienlijk is en de auto daardoor moeilijk is te voorspellen. 

De initiële reactie van het publiek en de pers was gemengd. Dat lag niet aan de prestaties, maar wel aan de bodykit van de 2002 Turbo. Vooral de spoiler op de achterlip en de voorste luchthapper met ‘Turbo 2002’ in omgekeerd schrift deed de wenkbrauwen fronsen.

Het was waarschijnlijk niet de belangrijkste reden dat de verkoopcijfers van de 2002 Turbo uiteindelijk tegenvielen. Een maand na de presentatie van de auto brak in oktober 1973 de oliecrisis uit. De torenhoge brandstofprijzen zorgden ervoor dat consumenten kozen voor zuinige auto’s in plaats van dorstige sportwagens.

De BMW 2002 Turbo kostte destijds 18.720 Duitse mark, omgerekend ongeveer €9.400. Uiteindelijk zijn er slechts 1.672 exemplaren geproduceerd, waarmee het veruit de meest verzamelbare auto van de 02-modellenfamilie is. Wie een BMW 2002 Turbo wil kopen moet dan ook diep in de buidel tasten. In Europa staan er momenteel negen te koop, waarvan de prijs voor een uitvoering met de authentieke kleurstelling begint bij €97.500.

28 april 2023

Besproken sportwagens

Sportwagenverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen