Hoe Ferrari de V12 in leven wil houden

14 juli 2023

Besproken sportwagens

Wie aan Ferrari denkt ziet als eerste de dieprode kleur, het kenmerkende sportieve design, maar ook aan de ronkende V12-motoren. Het kloppende hart van veel Ferrari’s dreigt voorgoed te veranderen door het EU-verbod op de verkoop van benzine- en dieselauto’s. Gelukkig heeft Ferrari een manier gevonden om de V12 nieuw leven in te blazen.

Nieuwe auto’s die in Europa verkocht worden mogen vanaf 2035 geen CO2 meer uitstoten. Deze maatregel werd vorig jaar door de Europese Unie (EU) afgekondigd in een poging de klimaatdoelstellingen te bereiken. Zo moeten bijna alle auto’s in 2050 CO2-neutraal zijn. Dit heeft grote gevolgen voor autofabrikanten en zeker voor sportwagenmerken zoals Ferrari, waarvan het autopallet nu nog grotendeels uit brandstofauto’s bestaat en de V12 een prominente rol speelt. 

1263

De V12-motor van Ferrari

De spreuk die Ferrari nog altijd voortzet is dat de motor het hart van een auto is. De autofabrikant maakt eerst de motor en produceert dan pas de rest van de auto. 

Oprichter Enzo Ferrari besloot al bij de bouw van zijn eerste eigen raceauto om een 12-cilinder erin te lepelen in de vorm van een letter V. Deze allereerste Ferrari, de 125 S, werd geïntroduceerd in 1947 en voor het eerst mee gereden op het circuit van Piacenza. Hoewel deze race door de Ferrari niet werd afgemaakt, duurde het niet lang voordat het eerste model van de Italiaanse autofabrikant alsnog in de prijzen viel op het circuit.  

Ook in de Formule 1 was de V12-motor van Ferrari een succes. In de seizoenen van 1966 tot 1975 werd de auto van Ferrari aangedreven door de iconische V12-motor. Daarna besloot het team over te stappen op een platgedrukte V-motor, maar dat was van korte duur. De V12 maakte zijn rentree in 1989 tot 1995 in de Ferrari 412 T2. 

Mede dankzij de V12-motor zijn de oldtimers van Ferrari bijzonder en wellicht de meest waardevolle oldtimers ter wereld. Zo werd in 2016 een Ferrari 275 GTS/4 NART Spider uit 1968 in Monaco geveild voor ronde de €21 miljoen.

Het verbod op brandstofmotoren

Het wegvervoer is goed voor één vijfde van de CO2-uitstoot in de EU. Daarom heeft het Europese parlement maatregelen getroffen met betrekking tot de auto-industrie en wil het dat de EU tegen 2050 klimaatneutraal is. 

Dit betekent dat er vanaf 2035 geen nieuwe auto’s op de markt mogen verschijnen die CO2 uitstoten. De verwachting is dat tegen 2050 de Europese vervoerssector zo goed als CO2-neutraal zal zijn.

Dat er vanaf 2035 geen nieuwe auto’s op de markt verschijnen die CO2 uitstoten, betekent niet dat u niet meer mag rijden in uw huidige auto. De gemiddelde levensduur van een auto is inmiddels 15 jaar waardoor u, als u net voor 2035 een nieuwe auto aanschaft die wel CO2 uitstoot, nog jaren daarin mag rijden.

Er gelden voor zover nog geen ernstige beperkende maatregelen, maar autofabrikanten moeten goed in kaart brengen hoe ze deze transitie richting een schoner milieu gaan realiseren. Ook als ze bekend staan om hun benzineauto’s.

De oplossing van Ferrari

Over het verbod op brandstofmotoren wat er in de toekomst aan gaat komen maakt Ferrari zich (nog) geen zorgen over zijn voortbestaan. 

Ferrari-topman Benedetto Vigna gaf afgelopen jaar bij investeerders aan dat de V6, V8 en V12 motoren in de nabije toekomst deel blijven uitmaken van de motoren van Ferrari. Verder verwachten de Italianen in 2025 hun eerste volledig elektrisch aangedreven sportwagen te lanceren en in 2030 klimaatneutraal te zijn. 

Momenteel heeft Ferrari een 3-liter V6, een 3,9-liter V8 en een 6,5-liter V12 als aandrijving in het schap liggen. Huidige modellen van Ferrari die in productie zijn, waaronder de 296 GTB en SF90 Stradale, zijn al voorzien van hybride aandrijving. De overstap van Ferrari naar een volledig elektrische aandrijving zal geleidelijk aan werkelijkheid worden.

14 juli 2023

Besproken sportwagens

Sportwagenverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen