Hoe Ferrari met de 12Cilindri de V12 in leven houdt

17 juni 2024

Besproken sportwagens

Mark Reus

Vanwege strengere milieueisen kiezen steeds meer sportwagenfabrikanten ervoor om hun modellengamma (deels) te elektrificeren. Ook Ferrari ontkomt niet aan deze ontwikkelingen, maar de Italianen houden tegelijkertijd met de 12Cilindri de legendarische V12-motor in ere.

Ferrari is onlosmakelijk verbonden met de V12. De Italianen maken al meer dan 75 jaar V12-motoren, die vele sportwagenmodellen aandrijven en meermaals in de prijzen zijn gevallen. 

Met de opkomst van elektrisch rijden en strengere milieueisen in Europa, brengen steeds meer sportwagenfabrikanten deels elektrisch aangedreven sportwagens op de markt. Ook Ferrari heeft met de introductie van de Ferrari 296 en SF90 Stradale inmiddels zijn eerste plug-in hybrides. Maar dat wil niet zeggen dat de Italiaanse sportwagenfabrikant brandstofmotoren volledig in de ban doet.

 

Geen zorgen over voortbestaan

Ferrari zei eerder al dat het zich nog geen zorgen maakte over zijn eigen voortbestaan, noch over zijn legendarische motoren. 

In 2023 schreven wij nog hoe Ferrari de V12 in leven wil houden. In een interview met Car Expert zei Ferrari’s wereldwijde marketing directeur Emanuele Carando dat de Italianen V12-motoren blijven produceren zo lang als dat wettelijk mogelijk is. 

Het Europees Parlement heeft namelijk als doel gesteld dat vanaf 2035 er in Europa geen nieuwe auto’s met een brandstofmotor worden verkocht, wat gevolgen kan hebben voor de motoren van Ferrari. Afgewacht moet worden of deze deadline blijft staan, wordt opgeschoven of helemaal van de baan gaat. 

Carando heeft in ieder geval goede hoop dat de V12 van Ferrari blijft voortbestaan en in de toekomst zelfs aan populariteit kan winnen dankzij schonere brandstoffen. Hij lijkt daarbij te verwijzen naar synthetische brandstoffen of e-fuels. 

Ferrari 12Cilindri

Met de onthulling van de 12Cilindri heeft Ferrari de daad bij het woord gevoegd door de V12 nieuw leven in te blazen. Ferrari zou hebben overwogen om de nieuwe sportwagen van hybridetechniek te voorzien, maar zag daar van af omdat aspirant kopers vroegen om een V12.

In het vooronder van de 12Cilindri ligt daarom de vertrouwde atmosferische F140 V12-motor. Deze levert 830 pk. Het toerental is dankzij aangepaste componenten zoals titanium drijfstangen en aluminium zuigers  opgeschroefd naar 9.500 per minuut. Het zorgt ervoor dat de 12Cilindri in 2,9 seconden naar de 100 k/mu snelt en een topsnelheid heeft van 340 km/u.

Om aan de strengere milieueisen te voldoen is de V12-motor voorzien van een keramische katalysator en een benzinepartikelfilter. Deze zorgen er wel voor dat het geluid van de V12 wordt gedempt. Om dat op te lossen heeft Ferrari in de 12Cilindri de positie van de resonatoren van de inlaat zo geplaatst dat het geluid veel voller klinkt binnen in de sportwagen.

Het design van de 12Cilindri is geïnspireerd door de auto’s uit de jaren vijftig en zestig. De voorkant heeft een vrij brede en schrepe neus, terwijl de achterzijde gedomineerd wordt door een grote glazen klep en een agressief ogende bumper. Verder heeft deze Ferrari geen opzichtige spoilers, maar maakt het gebruik van actieve aerodynamica die vanaf de 60 km/u actief wordt.

17 juni 2024

Besproken sportwagens

Sportwagenverzekering

Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.

Offerte aanvragen