Het importeren van een sportwagen uit Duitsland kan vele voordelen bieden. Denk aan een lagere aanschafwaarde, luxere uitvoeringen en vooral een zeer riant aanbod in goed onderhouden jonge occasions.
In een eerder verschenen artikel zijn wij al uitgebreid ingegaan op deze voordelen en hoe het importproces in zijn werk gaat. De zoektocht en het aankoopproces van een sportwagen verdient echter minstens zoveel aandacht. Er komt namelijk nogal wat (papier)werk bij kijken om deze koop te laten slagen.
De zoektocht in Duitsland naar uw sportwagen
Alles begint natuurlijk bij de zoektocht naar uw favoriete bolide. Voor jonge occasions zijn er tal van populaire Duitse autowebsites te vinden, waarvan Mobile.de momenteel het grootste aanbod heeft.
Daarnaast bieden de meeste Duitse autofabrikanten op hun eigen website hun actuele aanbod jonge occasions. Zo heeft Mercedes-Benz een aparte pagina met ‘jonge sterren’.
Net als in Nederland is het uiteraard ook mogelijk om direct zaken te doen met Duitse particulieren. Tenzij u de Duitse taal goed beheerst en heel goed bekend bent met het aankoopproces in Duitsland, raden wij dit toch af. Als er tijdens of na de koop iets niet in orde blijkt te zijn, wordt het juridisch gezien vaak een strijd om uw gelijk te halen.
Belangrijke documenten voor sportwagens uit Duitsland
Heeft u uw droomauto gevonden en staat u op het punt om tot koop over te gaan? Controleer dan eerst of alle belangrijke documentatie aanwezig is en of alle gegevens van zowel de sportauto als van de verkopende partij kloppen. Wij zetten een aantal belangrijke documenten op een rij.
De Duitse kentekenpapieren van uw sportwagen
In Duitsland bestaat deze uit twee delen. Het eerste deel is de fahrzeugschein (zulassungbescheinigung teil 1) en de fahrzeugbrief (zulassungbescheinigung teil 2). De fahrzeugschein bevat alle belangrijke voertuiggegevens zoals chassisnummer, merk, uitvoering, alle kenmerken van de motor en CO2-uitstoot. Controleer vooral of het chassisnummer op papier ook daadwerkelijk overeenkomt met uw sportwagen. De CO2-uitstoot is belangrijk voor het berekenen van de Nederlandse BPM.
Op de fahrzeugbrief staat de tenaamstelling. Met name bij verkoop door een tussenhandelaar of particulier moet u goed nalopen of de verkoper ook daadwerkelijk de eigenaar van de auto is.