Bij Duitsland denkt een petrolhead al snel aan Porsche, Mercedes, Audi en BMW. Uiteraard kunt u sportwagens van deze merken vinden bij de Nederlandse dealers, maar het importeren van zo’n auto uit Duitsland biedt doorgaans veel interessante voordelen.
Met name op financieel vlak valt er bijvoorbeeld veel winst te behalen op een autoaankoop bij onze oosterburen, voornamelijk voor jonge occasions. Het belastingklimaat in Duitsland is veel gunstiger voor automobilisten dan in Nederland. Daardoor betaalt u bij een Duitse dealer veel minder voor een vaak rijker uitgeruste auto. Bovendien is het aanbod van jonge occasions uit het hogere segment in Duitsland relatief groot.
Maar hoe krijgt u uw nieuw gekochte sportwagen in Nederland en voorzien van een Nederlands kenteken?
Meer auto voor uw geld
De voornaamste reden om een exclusieve sportwagen uit Duitsland te importeren is vanwege de lagere aanschafwaarde. In tegenstelling tot Nederland kennen de Duitsers geen BPM-systeem en dat is terug te zien op de prijskaartjes bij de Duitse autodealers. Met name bij de aanschaf van een jonge occasion (tot 2 jaar oud) kan dit al snel een interessant financieel voordeel opleveren. Ook omdat er in Duitsland veel sneller wordt afgeschreven op auto’s.
Maar voordat u zich rijk rekent… Eenmaal in Nederland moet u alsnog (rest)BPM afdragen over uw geïmporteerde auto, waarbij wordt uitgegaan van de Nederlandse nieuw/cataloguswaarde.
Een voordeel is dat in het geval van een jonge occasion u bij de Belastingdienst grofweg twee mogelijkheden krijgt voor het berekenen van de BPM. Zo is er de historische BPM of de actuele BPM, in dat geval kiest u natuurlijk voor de meest gunstige rekenmethode. Op de website van de Belastingdienst vindt u meer informatie over het berekenen van de BPM en aangifte doen.