De Ferrari FF is op meerdere manieren een unieke sportwagen van de Italianen. Naast vier zitplaatsen is het namelijk ook de eerste officiële Ferrari met vierwielaandrijving. Liefkozend wordt deze sportwagen dan ook de Ferrari Four genoemd.
16 oktober 2024
Besproken sportwagens
Mark Reus
Op 1 maart 2011 presenteerde Ferrari tijdens de autoshow van Geneve de FF, een tweedeurs shootingbrake waarin vier volwassenen passen.
Het design van de FF is losjes geïnspireerd op de 250 GT SWB Drogo, een unieke versie van de 250 GT dankzij zijn langgerekte achterkant. Bij de FF prijken daar twee voor deze tijd kenmerkende ronde achterlichten.
De FF heeft verder diverse designkenmerken van de Ferrari California en 458 Italia overgenomen, met langs de spatborden uitgerekte koplampen en her en der verspreide ventilatieopeningen voor de broodnodige verkoeling van de V12.
Dankzij langgerekte koets heeft de sportwagen 450 liter aan bagageruimte, die met de twee achterste stoelen plat oploopt tot 800 liter. Het interieur van de FF biedt ook veel ruimte aan zijn passagiers, die verwend worden door luxe materialen.
V12 met F1-techniek
De 6,3-liter V12 bevindt zich direct achter de vooras en produceert 660 pk en 683 Nm. Daarmee sprint de FF in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 335 km/u.
De FF is ook de eerste Ferrari waarvan de V12 gekoppeld is aan een F1 versnellingsbak met dubbele koppeling. Daarbij is het elektronisch differentieel in de behuizing van de versnellingsbak gebouwd om gewicht te besparen.
Ook in de modellen die na de FF kwamen speelt de V12 nog altijd een belangrijke rol.
Unieke vierwielaandrijving
De FF is voorzien van 4RM, een innovatief vierwielaandrijvingssysteem dat in deze sportwagen voor het eerst in een in serie geproduceerd Ferrari-model is geplaatst. In plaats van een conventionele vierwielaandrijving waarbij de motor voorin geplaatst moet worden, maakt 4RM het mogelijk om de motor middenvoor te behouden.
Wanneer er veel grip is, wordt het koppel net als bij elke andere Ferrari alleen naar de achterwielen gestuurd. Als het glad wordt, stuurt het systeem automatisch koppel naar de voorwielen via een op de voorkant gemonteerde tussenbak genaamd ‘Power Transfer Unit’. In plaats van de achterin gemonteerde versnellingsbak wordt het vermogen rechtstreeks van de krukas via twee koppelingen naar de voorwielen gestuurd.
Door de configuratie weegt het 4RM-systeem 50% minder dan conventionele vierwielaandrijvingssystemen en wordt de ideale gewichtsverdeling (53% achter, 47% voor) behouden.
De FF is trouwens niet de eerste Ferrari met een vierwielaandrijvingsysteem. Al aan het einde van de jaren tachtig werd een speciaal project opzet om innovaties te onderzoeken. Er werden hiervoor twee conceptauto’s gebouwd, aangeduid als 408/4RM. Deze modellen gingen nooit officieel in productie.
Ferrari FF in Nederland
De FF was tussen 2011 en 2016 in productie en uiteindelijk liepen er 2.291 exemplaren van de band. De adviesprijs bedroeg destijds 300.000 euro.
In 2024 waren er in Nederland 62 stuks van de FF geregistreerd, zo blijkt uit cijfers van Kenteken.tv. De meeste daarvan zijn afkomstig uit 2012 en 2013.
De duurste FF in Nederland heeft een catalogusprijs van 587.621 euro. Verder valt op dat er van 5 FF’s de APK is vervallen en dat 2 exemplaren niet WAM verzekerd zijn.
Sportwagenverzekering
Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.
Offerte aanvragen