Een van de geneugten van een sportwagen zijn de vele pk’s die u als bestuurder onder de rechtervoet tot uw beschikking heeft. Maar bestaat er ook een verband tussen het vermogen van een voertuig en het aantal ongevallen waarbij het betrokken is? En hoe zorgt u ervoor dat u deze paardenkrachten op de juiste manier beteugelt?
9 augustus 2024
Onderhoud en schade
Mark Reus
Jaarlijks raken er in Nederland gemiddeld meer dan 430.000 mensen betrokken bij een verkeersongeluk. Uit data van STAR komt naar voren dat de politie in 2023 in totaal 73.187 ongevallen rapporteerde met materiële schade. Hierbij was er in 23.539 gevallen sprake van minimaal één gewonde en bij 567 ongevallen was er ten minste één dode te betreuren.
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek kwamen er in 2023 in Nederland 684 mensen om het leven door een verkeersongeval, wat een daling van 8% betekende ten opzichte van 2023. Van de verkeersslachtoffers waren er 270 fietsers en 194 inzittenden van een personenauto. Daarnaast overleden 71 voetgangers, 32 bromfietsers, 46 motorrijders en 53 bestuurders van een scootmobiel.
Onderzoek pk’s en ongelukken
Om te achterhalen of er een verband is tussen het aantal pk’s van een auto en hoe vaak deze betrokken was bij een ongeluk, analyseerde carVertical duizenden schaderapporten. De gegevens zijn verzameld uit voertuighistorische rapporten, geordend per automerk en gemiddeld motorvermogen. Uiteindelijk hebben zij 43 autofabrikanten op deze manier onder de loep genomen.
carVertical stelt vast dat zonder uitzondering krachtere sportwagenmodellen van alle merken een hoger percentage geregistreerde ongevallen achter hun naam hebben staan dan auto’s met minder motorvermogen.
Van modellen met een vermogen van meer dan 400 kilowatt, heeft 68,8% van de BMW’s een schadeverleden, gevolgd door Tesla met 62% en Audi met 55,6%.
Wanneer wordt gekeken naar de hoogste gemiddelde motorvermogens in combinatie met schadepercentages staan Bentley, Maserati en Cadillac bovenaan.
Rijvaardigheidstrainingen sportwagen
Het hoge aantal ongelukken met een sportwagen is een van de redenen waarom er stemmen op gaan om een speciaal rijbewijs voor supercars.
In Nederland wordt vaak aanbevolen om een rijvaardigheidstraining zoals een slipcursus te volgen, maar wetenschappelijk onderbouwd bewijs dat dit het aantal ongevallen verlaagt ontbreekt. Volgens het SWOV blijkt dat verplichte slipcursussen in Noorwegen, Zweden en Finaland geen of juist een averechts effect hebben op het ongevalsrisico. Bestuurders die een slipcursus hebben gevolgd worden vaker overmoedig en nemen meer risico’s.
Het probleem is dat deze cursussen te weinig tijd bieden om de vaardigheden en automatismen goed aan te leren. Alleen wanneer herhaaldelijk deze cursussen worden gevolgd, ontwikkelen bestuurders werkelijk een betere rijstijl.
Wat volgens het SWOV wel werkt is om gevaarherkenning- en weerbaarheidstrainingen te volgen. Met name jonge, beginnende automobilisten die een online training hebben gevolgd gericht op het herkennen van potentieel gevaarlijke verkeerssituaties, herkennen op zowel korte als de langere termijn gevaren in het verkeer beter dan hun leeftijdsgenoten die geen training hebben gevolgd. Meer onderzoek is nodig om te achterhalen of dergelijke trainingen ook voor andere leeftijdsgroepen een mogelijk positief effect hebben.
Sportwagenverzekering
Bent u al de trotse eigenaar van een sportwagen of zelfs collectie, maar bent u niet tevreden met uw huidige verzekering? Via onze website kunt u eenvoudig een offerte opvragen.
Offerte aanvragen